Każdy właściciel samochodu z silnikiem diesla powinien zdawać sobie sprawę z tego, jak ważnym elementem jego pojazdu są świece żarowe. Te malutkie komponenty odpowiadają za prawidłowe rozruchy silnika, szczególnie w zimniejsze dni. Jednak czasami mogą one ulec uszkodzeniu, co prowadzi do problemów z uruchomieniem pojazdu. Umiejętność rozpoznania, kiedy świece żarowe zawodzą oraz to, jak powinien przebiegać proces ich wymiany, jest bardzo cenna i może zaoszczędzić czas oraz pieniądze. W tym artykule przybliżę tematykę świec żarowych, objawy wskazujące na ich uszkodzenie, kiedy należy je sprawdzić i jak przebiega ich wymiana.
Znaki wskazujące na uszkodzenie świec żarowych
Objawy uszkodzonych świec żarowych mogą być początkowo niezauważalne, ale im dłużej zwlekamy z ich diagnozą, tym więcej problemów możemy napotkać. Do głównych sygnałów, które powinny nas zaniepokoić, należą:
- Problemy z rozruchem silnika, szczególnie w niskich temperaturach.
- Po dłuższym czasie kręcenia rozrusznikiem silnik w końcu odpala, ale pracuje nieregularnie i z wyraźnym trudem.
- Obserwacja zwiększonej emisji dymu z wydechu tuż po uruchomieniu zimnego silnika.
- Spadek mocy pojazdu i większe zużycie paliwa.
- Na poziomie komputerowym – pojawienie się kodów błędów OBD-II dotyczących układu zapłonowego.
Ignorowanie tych objawów może prowadzić do poważniejszych uszkodzeń silnika i droższych napraw.
Kiedy powinno się sprawdzić świece żarowe
Regularna kontrola świec żarowych jest kluczowa dla utrzymania silnika w dobrej kondycji. Zasada jest prosta – jeżeli zaobserwujesz którekolwiek z powyższych objawów, natychmiastowo powinieneś przystąpić do diagnostyki. Należy też pamiętać o regularnym serwisie, który zazwyczaj zawiera w sobie sprawdzenie stanu świec żarowych. Typowy okres, po którym zaleca się weryfikację tych elementów to co najmniej raz w roku lub co określoną liczbę przejechanych kilometrów – dane te możesz znaleźć w instrukcji swojego pojazdu.
Przebieg kontroli świec żarowych
Proces sprawdzenia świec żarowych opiera się głównie na pomiarze ich oporności omomierzem. Spalone świeca charakteryzują się wartością oporności o wiele wyższą niż sprawne. Innym sposobem jest wizualna kontrola – zdrowa świece powinna mieć równomiernie ciemnobrązowy lub szary nalot, podczas gdy nagar wskazuje na problemy z paleniem. Pomiar napięcia może także dać informację o kondycji świec. Są to czynności, które może wykonać większość doświadczonych mechaników, czy nawet samych użytkowników pojazdów, posiadających odpowiednią wiedzę techniczną.
Poradnik do wymiany świec żarowych
Jeżeli testy potwierdziły, że świece żarowe są do wymiany, warto znać kilka wskazówek, które ułatwią ten proces. Przede wszystkim należy upewnić się, że silnik jest zimny – ograniczy to ryzyko uszkodzenia gwintów w głowicy. Następnie trzeba znaleźć odpowiednie narzędzia – klucz do świec żarowych i omomierz, który posłuży do ewentualnego potwierdzenia usterki w nowych świecach.
- Odłącz przewody zasilające świece żarowe.
- Użyj klucza do świec żarowych do ich wykręcenia.
- Porównaj nowe świece z wymienianymi, upewniając się, że pasują one do danego modelu silnika.
- Podczas montażu nowych świec, wkręcaj je ręcznie do momentu, gdy się zatrzymają, a następnie delikatnie dokręć kluczem.
- Podłącz z powrotem przewody zasilające.
- Odpal silnik, aby sprawdzić, czy wszystko funkcjonuje prawidłowo.
Pamiętaj, że złe wkręcenie świecy może skutkować jej uszkodzeniem oraz koniecznością kolejnej interwencji, dlatego też zachowaj ostrożność. W razie wątpliwości, zawsze polecam zgłoszenie się do doświadczonego mechanika.
Zastosowanie się do powyższych wskazówek pozwoli na utrzymanie dobrego stanu silnika diesla oraz umożliwi uniknięcie nieprzyjemnych sytuacji z nim związanych. Pamiętaj, że dbanie o swój pojazd to nie tylko kwestia komfortu, ale również bezpieczeństwa na drodze.